Sokongan kerajaan tehadap industri francais adalah sejak 1900an lagi. Pembangunan industri francais di Malaysia sentiasa menjadi fokus kerajaan dalam usaha membantu usahawan tempatan berkembang melalui sistem francais.Pelbagai inisiatif juga telah diperkenalkan bagi menubuhkan infrastruktur sokongan untuk merancang, melaksana, membangun dan mengawal selia pembangunan francais serta memberikan bantuan dan kemudahan pembiayaan.
Antara
pihak kerajaan yang banyak terlibat dalam pembangunan industri francais adalah,
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi
dan Kepenggunaan (KPDNKK). Objektif Bahagian Pembanguan Francais adalah untuk memperkenalkan Sistem
Francais sebagai salah satu strategi bagi membangunkan satu masyarakat
perdagangan dan perindustrian bumiputera yang berdaya maju, berdaya tahan dan
berdaya saing selaras dengan Dasar Pembangunan Nasional, selain menambah
bilangan usahawan francais bumiputera yang berdaya maju, berdaya tahan dan
berdaya saing; dan menggerakkan penglibatan bumiputera yang lebih aktif dalam
perdagangan distributif khususnya sistem francais dan sektor perkhidmatan amnya
yang mempunyai potensi untuk menghasilkan sumbangan yang lebih besar kepada
pertumbuhan ekonomi negara. KPDNKK juga bertanggungjawab ke atas agensi-agensi
yang sebelum ini terletak di bawah MeCD termasuk Perbadanan Nasional (PNS),
Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), Maktab Kerjasama Malaysia (MKM) serta
pembangunan berkaitan francais dan vendor.
Manakala,PNS telah ditubuhkan di bawah KPDNKK dengan
bermatlamat menerajui perkembangan industri francais di Malaysia dan
membangunkan jumlah usahawan francais, melalui kepakaran dalam menyumbangkan
perkhidmatan serta produk-produk yang berkualiti. PNS juga berperanan dalam
mempelopori dan menerajui pertumbuhan industri francais negara demi
merealisasikan matlamat bagi melahirkan lebih ramai usahawan dalam bidang
perniagaan francais.
Selain itu pihak swasta yang
yang banyak dalam industri francais ialah Malaysian Franchise Association.
Malaysian Franchise Association atau ringkasnya MFA telah ditubuhkan pada tahun
1994 untuk membantu usaha kerajaan dalam menggalak dan menambahkan bilangan
usahawan yang terlibat dalam bidang francais. MFA bertindak sebagai pusat
sumber maklumat kepada francaisor, francaisi, pihak media dan seterusnya orang
ramai. MFA meletakkan para francaisor, bakal francaisor, master francaisi, bakal master francaisi, beberapa agensi
kerajaan dan pihak berkuasa, bank, firma perakaunan, firma guaman, jururunding
francais, pembekal dan vendor di bawah satu bumbung. MFA juga bertindak sebagai
forum untuk ahli-ahli bertukar-tukar maklumat dan berkongsi pengalaman melalui
pelaksanaan pelbagai program dan aktivitinya.
Pelbagai bentuk sokongan kerajaan
terhadap industri francais yang merangkumi bantuan kewanagan dan bukan
kewangan, Antaranya ialah:
5.1 Akta Francais 1998
Kawalan
Perniagaan francais di Malaysia adalah di bawah Akta Francais 1998. Akta ini
terpakai bagi penjualan apa-apa francais di seluruh Malaysia. Akta Francais 1998 (Akta 590) telah
diwartakan pada 31 Disember 1998 bertujuan untuk mewujudkan mekanisme
pengawalan dan pentadbiran bagi industri francais di Malaysia. Akta ini meliputi penyeragaman operasi dan
peraturan serta menawarkan perlindungan kepada pengamal francais . Akta Francais 1998 juga bagi
memastikan industri berkenaan ditadbir dengan berkesan dan beretika.
Akta
yang bertujuan untuk menyediakan proses lengkap bagi pendaftaran dan peraturan
berhubung industri francais bagi memastikan berkembang secara sistematik untuk
jangka masa panjang.Pengenalan peraturan ini adalah bagi merealisasikan hasrat
kerajaan untuk mewujudkan suasana yang kondusif dalam industri francais. Secara
umumnya, akta berkenaan merangkumi keseluruhan elemen dalam sistem francais
bagi memastikan semua pihak mendapat manfaat secara adil dan untuk jangka masa
panjang menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara. Pihak yang terlibat
dengan sistem ini perlu peka dan memahami setiap aspek sistem francais,
antaranya tiga elemen paling penting iaitu Hak Harta Intelek, sistem operasi
dan sistem sokongan berterusan.
5.2 Pelan Induk
Pembangunan Francais Nasional (PIPFN)
PIPFN telah merangka tiga fasa bagi
membantu memajukan industri francais dengan hasrat menjadikan Malaysia sebagai
pusat francais di peringkat Asia Tenggara dan menembusi negara Timur Tengah
pada tahun 2020. Fasa 1 bermula dari
2012 hingga 2014 dan melibatkan pemantapan peserta francais dan rangka kerja
pembangunan francais. Fasa 2 pula bermula dari 2015 hingga 2016 dan melibatkan
usaha ke arah industri dalam negeri yang dinamik dan teguh selaras dengan visi
PIPFN sementara Fasa 3 bermula dari 2017 hingga 2020 dan melibatkan usaha menjadikan Malaysia sebagai pusat
francais.
5.3 Penyediaan Kemudahan Kewangan
5.3.1 Skim Pembiayaan
Francais (SPF)
KPDNKK
dengan kerjasama Credit Guarantee Corporation (CGC) telah memperkenalkan SPF,
khusus untuk membantu usahawan yang memerlukan
kemudahan kredit dan jaminan kredit bagi mengembangkan perniagaan francais
melalui pembiayaan menerusi institusi kewangan CIMB Bank Berhad dan Maybank Berhad.
5.3.2 Dana Bantuan Pembangunan
Francais (DBPF)
DBPF
diadakan sebagai insentif bagi menggalakkan usahawan tempatan untuk menukarkan
perniagaan konvensional mereka kepada perniagaan francais. Melalui dana ini,
perniagaan yang telah berjaya didaftarkan sebagai perniagaan francais
(francaisor atau francaisi induk) layak diberikan geran dalam bentuk bayaran
balik sehingga 90% dari kos yang digunakan untuk membangunkan sistem francais
dengan had maksimum RM100,000.
5.3.3 Skim Pembiayaan
Kecil Francais (SPKF)
SPKF bertujuan untuk memberi bantuan kewangan kecil
(micro-franchising) kepada francaisi tempatan yang berpendapatan kecil
dan sederhana dengan pembiayaan maksimum sehingga RM50,000. Skim ini
menyediakan pembiayaan perniagaan kepada bakal-bakal usahawan untuk menceburi
bidang perniagaan francais secara mikro yang menawarkan satu model perniagaan
yang teratur, sistematik dan kurang berisiko.
5.3.4 Bantuan kewangan yang disediakan oleh
Perbadanan Nasional Berhad (PNS)
Bantuan
kewangan yang disediakan oleh Perbadanan Nasional Berhad (PNS) pula adalah
dalam bentuk Pre-Franchise Scheme, Skim
Francais Eksekutif, Skim Pembiayaan Francaisi, Franchise Micro Financing Scheme
(SPKF), Graduate Franchise Programme
5.4 Program Pembangunan
Diantara
program yang telah dibangunkan bagi memastikan perniagaan francais berkembang
pesat:
5.4.1 Program
Pembangunan Francais (PPF)
PPF
adalah satu program pemasaran berteraskan konsep Pensyarikatan Malaysia yang
bertujuan membangunkan usahawan-usahawan kecil dan sederhana (UKS) di sektor
perdagangan, perkhidmatan dan perindustrian. Pelaksanaan sistem francais
memungkinkan penyertaan UKS ke dalam satu rangkaian perniagaan tempatan dan
antarabangsa yang lebih besar dan risiko yang lebih rendah berbanding memulakan
perniagaan sendiri. Di bawah PPF, syarikat induk atau francaisor memberikan hak
pemasaran atau pengedaran yang komprehensif kepada UKS atau syarikat francaisi
bagi menjalankan sebuah perniagaan yang berdaya maju dan kompetitif berdasarkan
satu kontrak yang dipersetujui bersama untuk satu tempoh masa tertentu dan
dijalankan pada suatu kawasan yang dikenalpasti.
5.4.2 Program
Pembangunan Francais Tempatan (PPFT)
Program
Pembangunan ProdukFrancais Tempatan(PPFT) adalah satu program yang bertujuan
untuk membantu usahawan Bumiputera tempatan yang mempunyai perniagaan atau
produk tempatan yang berupaya untuk dikembangkan melalui sistem francais.
Melalui program ini, pengusaha yang berkelayakan akan dibimbing dari peringkat
awal sehingga pembukaan outlet prototaip, dengan kos bayaran perundingan
dibiayai sepenuhnya oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri , Koperasi dan
Kepenggunaan (KPDNKK).
5.5 Promosi
Promosi
francais yang dianjurkan di dalam dan luar negara. Pelbagai aktiviti yang telah
dianjurkan untuk menarik minat orang ramai untuk membeli produk ataupun menjadi
bakal francaisi dan francaisor.
Antara program mempromosikan francais adalah Francais
Komuniti.Francais Komuniti adalah suatu inisiatif untuk mempromosikan francais
mikro supaya lebih ramai dapat menceburkan diri dalam perniagaan francais yang
bernilai bawah RM50,000. Untuk luar negara, kerajaan juga menyediakan kemudahan
kepada francaisor tempatan menyertai ekspo francais antarabangsa di pasaran
luar negara yang dikenalpasti sebagai pasaran sasaran iaitu Indonesia, China
dan negara-negara Timur Tengah. Usaha
membawa jenama francais tempatan ke persada antarabangsa telah menghasilkan
kejayaan francais Malaysia untuk berkembang ke negara-negara itu.
Selain
itu, FIM2016 merupakan pameran terbesar tahunan francais dan persidangan di
Asia Tenggara dan satu-satunya acara francais secara rasmi oleh Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan Persatuan
Francais Malaysia (MFA). FIM adalah
wadah tumpuan peserta francais tempatan dan antarabangsa kerana menghimpunkan
francais dari seluruh dunia untuk membincangkan isu-isu semasa dan strategi
untuk membangunkan keusahawanan francais terutama dalam sektor runcit dan
perkhidmatan. Ini adalah tempat yang sempurna untuk promosi produk tempatan
kita ke peringkat antarabangsa.
5.6 Peranan dan Sokongan Pihak Lain.
Banyak peranan pihak lain dalam membangunkan francais di
Malaysia, contohnya Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) membantu usahawan bumiputera dalam bidang Peruncitan
dan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS). Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) untuk
mempromosi home-grown francaisor Malaysia ke pasaran
luar negara melalui misi perdagangan antarabangsa. MATRADE
juga bertanggungjawab menganjurkan program-program latihan untuk meningkatkan
kemahiran pengeksport berkaitan pemasaran antarabangsa, mempromosi dan membantu
dalam perkhidmatan berkaitan perdagangan serta melindungi kepentingan
perdagangan antarabangsa Malaysia di luar negara. SME Corp. adalah ‘pusat
rujukan sehenti’ untuk PKS mendapatkan maklumat dan khidmat nasihat berkaitan
program-program pembangunan IKS. Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC)
dalam pembangunan piawaian Halal, audit dan pensijilan termasuk pembangunan
kapasiti untuk produk dan perkhidmatan Halal. SME Bank Melalui segmentasi dan
pemahaman yang lebih baik tentang keperluan kewangan dan bukan kewangan.
Senarai perunding francais yang aktif oleh pihak swasta adalah seperti Sprint Holdings Sdn
Bhd, Smart Franchise Partner Sdn Bhd,
Enterprenuer Culture Inc. Franchise Channel Sdn Bhd, FT Consulting Sdn
Bhd dan banyak lagi.
No comments:
Post a Comment