Thursday, July 28, 2016

1.0 Pengenalan


          Dalam Islam ada disebut, sembilan daripada 10 pintu rezeki itu datangnya daripada berniaga. Falsafah masyarakat Cina pula berbunyi: “Dunia perniagaan penuh dengan sepak terajangnya. Oleh itu, peniaga perlu mempersiapkan dirinya dengan seni kung fu perniagaan bagi menghadapi sebarang bentuk serangan dan kemungkinan mendatang.” Kedua-dua falsafah ini menunjukkan bahawa kepentingan berniaga amat ditekankan oleh setiap ajaran di dunia kerana ia mampu memberi kesenangan meskipun terdapat banyak cabaran dan risiko yang mendatang.


Bagi usahawan francais yang berjaya Suhaime Mokhtar, 34, penglibatannya dalam bidang perniagaan itu mempunyai berkaitan dengan minatnya terhadap pembuatan kopi. Sebelum ini beliau berkhidmat sebagai Pengurus Latihan di Perbadanan Nasional Berhad (PNS) yang bertanggungjawab memberi latihan dan kursus kepada para barista, francaisor atau francaisi yang berdaftar dengan syarikat tersebut. Kejayaan beliau adalah semangat beliau apabila dicabar membuka perniagaan sendiri, berbanding menjadi pengurus latihan yang hanya petah berkata-kata. Walaupun pernah gagal dalam perniagaan namun beliau berjaya sehingga beliau berupaya menguruskan tiga buah cawangan Gloria Jean’s Coffees termasuk di Dataran Maybank, Bangsar, Kuala Lumpur dan Bank HSBC, Cyberjaya serta sebuah lagi yang dijangka dibuka di KPJ Seremban. Saudara Suhaime juga ingin menasihati para usahawan yang ingin berjinak-jinak dalam dunia perniagaan francais bahawa banyak bantuan dan bimbingan disediakan pelbagai agensi kerajaan seperti PNS.




            Dalam kisah saudara kita tersebut menunjukkan bahawa kecekalan, minat yang mendalam dan kegigihan amat penting untuk berjaya. Ini kerana dalam industri francais terdapat cabaran dan halangan kepada usahawan yang melibatkan francaisi mahupun francaisor. Contohnya pemilihan perniagaan dalam masyarakat majmuk di Malaysia amnya.
Sokongan kerajaan tehadap industri francais adalah sejak 1900an lagi. Pembangunan industri francais di Malaysia sentiasa menjadi fokus kerajaan dalam usaha membantu usahawan tempatan berkembang melalui Pelan Induk Pembangunan Francais Nasional (PIPFN). Kemudahan kewangan dan  program pembangunan banyak dijalankan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Perbadanan Nasional (PNS) malah oleh pihak Malaysian Franchise Association. Kesannya, kita berbangga  jenama francais Malaysia yang berjaya di seluruh dunia, khususnya di ASEAN, di antaranya ialah Marrybrown, Papparich, Secret Recipe, D Tandoor, Chicken Rice Shop, Kumon, Nelson s, Global Art & Creative, Smart Reader, Sports Planet, Tomei, Poney dan Q-Dees.
Selain itu, Sebanyak 1,000 jenama francais dijangka berdaftar dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menjelang hujung tahun ini dan dijangka menyumbang RM28 bilion kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).





1.1     Pihak –Pihak Yang Terlibat Dalam Perniagaan Francais

     Menurut Norita Deraman (2010), Dua pihak atau pemain utama dalam system francais iaitu francaisor dan francaisi.

1.1.1    Francaisor

      Francaisor ialah pemberi francais yang dikenali sebagai penjual francais. Bedasarkan Akta Francais 1998, francaisor adalah orang yang memberikan francais kepada francaisi dan francaisi induk.

1.1.2    Francaisi

     Francaisi ialah penerima atau pemegang francais. Francaisi juga ialah pembeli francais. Bedasarkan Akta Francais 1998, francaisi adalah orang yang francais diberikan dan termasuk francaisi induk serta subfrancaisi. Francisor memberi hak kepada francaisi induk menjalankan perniagaan.

1.2     Konsep Perniagaan Francais

      Konsep perniagaan ini adalah boleh di dominasi dalam berbagai cara. Pada prinsipnya ia merupakan satu hubungan perniagaan secara kontrak di antara dua pihak (francaisor dan francaisi) yang ditubuhkan untuk mengagihkan atau mengedarkan barangan dan perkhidmatan melalui "outlets" tertentu untuk satu jangkamasa yang ditentukan atau tiada had jangkamasa. Ianya berdasarkan satu perjanjian di mana francaisor menganugerahkan francaisi hak untuk menggunakan berbagai proses alat kelengkapan, sistem beroperasi dan nama baik (goodwill) francaisor di dalam mengeluar, menjual dan mengedarkan barangan dari jenama (trademark) perniagaan tertentu. 
     Kedua-dua pihak secara ekonominya adalah saling bergantung antara satu sama lain meskipun mereka adalah "business entity" yang berasingan maka, francaisor perlu membekalkan kepada francaisi dengan kepakaran mengelolakan perniagaan melalui latihan dan penyediakan manual operasi yang komprehensif. Francaisor dan francaisi akan bersama-sama mengawal kualiti barangan dan prosedur beroperasi demi nama baik tanda niaga.

No comments:

Post a Comment