2.1 Sejarah Francais di Peringkat Global
Perkataan francais adalah berasal
daripada perkataan Perancis, franco yang bermaksud kebebasan. Walaupun
perkataan tersebut berasal daripada Perancis tetapi industri francais dikatakan bermula di Eropah dan dikembangkan dengan pesatnya di Amerika
Syarikat lebih 100 tahun yang lalu. Menurut
Noraini Ibrahim (2002), terdapat tiga peringkat utama perkembangan dalam
industry francais.
Peringkat
pertama adalah bermula pada ke-18( 1701 hingga 1800), yang
bermula di Jerman apabila pemilik bir dari Jerman yang menggunakan jenama Bir
Spaten mengenakan cas terhadap menggunakan nama jenama bir tersebut kepada
penjual-penjual bir tersebut. Dan jenama
bir tersebut masih wujud sehingga kini.
Pada peringkat kedua iaitu kurun abad ke-19 (1801 hingga 1900), adalah
merupakan bermulanya francais moden di mana McCormick Harvesting Machine
Company dan Singer Sewing Machine Company telah memulakan sistem francais di
dalam pengedaran barangan mesin jahit keluaran syarikat mereka di sekitar tahun
1850-an. Singer Sewing Machine Company telah mula memberi lesen hak
pengedaran produk Singer kepada syarikat-syarikat individu sebagai ejen
pengedaran mesin keluaran Singer di kawasan pasaran . Ini
diikuti oleh General Motors bagi industri automotif di Amerika Syarikat yang
menjalankan pemasaran kereta menerusi pelantikan pengedar francais.
Peringkat ketiga pada kurun ke-20 (1900 dan 1999), sejarah perkembangan perniagaan francais
mula dikenali dalam pasaran global. ini didahului oleh Restoren A&W apabila
memulakan operasinya yang menggunakan format perniagaan francais. Bermula dari
detik itu, perniagaan berbentuk francais ini terus berkembang, John S.
Pemberton telah menemui ramuan ubat lalu memperkenalkannya. Beliau kemudian
mengubahnya menjadi minuman ringan dan membekalkannya dalam bentuk sirap kepada
syarikat-syarikat pembotolan tempatan Amerika Syarikat. Usaha ini berjaya
mewujudkan satu rangkaian francais minuman yang terbesar berjenama Coca-Cola. Kejayaan ini telah menjadi
pemangkin kepada kewujudan syarikat lain seperti Pepsi-Cola dan Seven-Up.
Sistem
francais kemudiannya menjadi popular dan dianggap sebagai satu penemuan global
yang inovatif dalam strategi pemasaran, yang melangkaui keperluan pengguna dan
sempadan negara. Sebagaimana yang dinyatakan oleh pengarang Megatrends, John Naisbitt, franchising is the single most
successful marketing concept ever (sistem
francais adalah satu-satunya konsep pemasaran yang paling berjaya).
Berdasarkan
laporan World Franchise Council (WFC) pada tahun 2013 yang lalu, beberapa
negara telah mencatatkan peningkatan terbaik di dalam sektor francais.
Dicatatkan sektor francais di Jepun telah menyumbang kepada nilai jualan
sekitar USD225 bilion (RM752.67 bilion) setahun dengan 1,260 sistem francais
dengan lebih 230,000 francaisi. Di Brazil, terdapat 2,426 sistem francais
dengan lebih 104,543 francaisi dengan nilai jualan lebih USD51 billion
(RM170.61 bilion) setahun. Diikuti Perancis dengan 1,658 sistem francais dengan
lebih 65,000 francaisi dengan nilai jualan lebih 60 bilion Euro (RM270.72
bilion) setahun. Jerman mempunyai 985 sistem francais dan lebih 72,000
francaisi dengan nilai jualan lebih 61.2 bilion Euro (RM276.13) setahun dan
Afrika Selatan mempunyai 668 sistem francais dan lebih 30,000 francaisi dengan
nilai jualan lebih USD31 bilion (103.13 bilion) setahun.(Utusan Melayu 2014)
2.2 Sejarah Francais di Malaysia
Industri
francais di Malaysia dikatakan bermula daripada
sistem pawah, sistem pawah ini selalunya digunakan di dalam pemberian
hak mengusahakan tanah pertanian atau pun ternakan. Menerusi sistem ini,
pemilik tanah pertanian mahu pun ternakan akan memberi hak kepada pengusaha
untuk mengusahakan tanah pertanian atau memelihara binatang ternakan
mereka.Sebagai habuan, kedua-dua pihak akan menikmati bahagian masing-masing
hasil perkongsian ini, berdasarkan perjanjian yang telah dipersetujui bersama.
Hubungan pawah ini selalunya tidak berasaskan apa-apa perjanjian bertulis,
namun kadang-kadang berlanjutan sehingga beberapa generasi. (Awalan Abdul Aziz,2001)
Restoran makanan segera yang terkenal di seluruh dunia, McDonald's, telah membuka cawangannya yang pertama di Malaysia pada 1982. Restoran yang beralamat di lot 120-120A, Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur itu diuruskan oleh Golden Arches Restaurants Sdn Bhd.
Perniagaan
francais di Malaysia telah bermula kira-kira 60 tahun yang lalu dipelopori
syarikat-syarikat seperti Bata, Singer, stesen-stesen minyak, pengedar-pengedar
automobil dan perhotelan. Sistem francais berbentuk format perniagaan
diperkenalkan pada tahun 1963 apabila A&W telah membuka outlet pertamanya
di Jalan Tunku Abdul Rahman, Kuala Lumpur.Ini diikuti dengan kemasukan restoran
–restoran makanan segera seperti KFC dan McDonald’s yang mula beroperasi di
Malaysia pada 70an dan awal 80an. Perniagaan berbentuk francais mula popular di
Malaysia apabila Program Pembangunan Francais dilancarkan oleh kerajaan pada
tahun 1992 dan selepas Persatuan Francais Malaysia ditubuhkan pada tahun 1994.
Senario ini berterusan dengan pertumbuhan lebih banyak produk dan perkhidmatan
yang menggunakan pendekatan sistem francais, termasuk sektor berkaitan
automotif (jualan kereta, pusat servis, perkhidmatan tayar, jualan alat ganti
dan aksesori), kedai buku, fesyen dan pakaian, kedai runcit, salun dan
kosmetik, agensi pelancongan dan penyewaan kereta, barangan kemas, percetakan,
kedai gambar, optometri, farmasi, perkhidmatan kebersihan dan lain-lain.
(Norita Deraman,2010).
Setakat ini, 61 francaisor telah mengembangkan
perniagaan atau jenama mereka dengan 2,400 cawangan di 55 buah Negara Di
Malaysia, terdapat 1,123 francais yang berdaftar di bawah MFA, termasuk
francaisor, francaisi utama, francaisi milik francaisor asing dan francaisor
asing. Semasa ucapan Bajet 2015, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak
mengumumkan peruntukan RM20 juta di bawah Penambahan Skim Pembangunan Francais
(EFDP) melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan
(KPDNKK) dan MFA. EFDP adalah penambahan Program Pembangunan Francais (FDP),
yang diasaskan untuk memupuk dan menggalakkan pertumbuhan eksport francais ke
luar negara. (Bernama 2016)
No comments:
Post a Comment